Powrót do Rok szkolny 2017/18

Kisujszallas 18-24.09.2017

Wyjazd młodzieży  z projektu ERASMUS+ do Kisujszallas na Węgrzech (C3)

Kolejna grupa uczniów  z projektu ERASMUS+ wyjechała w dniach  18.09.  – 24.09.2017r. na Węgry. W  mieście Kisujszallas  znajduje się  Móricz Zsigmond Gimnázium  –  szkoła  z którą współpracujemy już od 10 lat, a od roku w ramach projektu unijnego ERASMUS+ pt.:  „ Od mobilności do przedsiębiorczości”. Uczniowie uczą się zasad działania przedsiębiorstwa. Tworzą własną firmę, uczą się pisać własne CV, ustalają zadania poszczególnych pracowników, uzgadniają co będą produkować, określają potrzebne materiały do produkcji, zajmują się marketingiem firmy. Wyjazd łączy pracę nad projektem z integracją młodzieży oraz przełamaniem bariery językowej.

Wyjazdu dzień 1

Po długiej podróży dotarliśmy do Kisujszallas. Ugoszczono nas pysznym obiadkiem.  Każdy z nas otrzymał identyfikator.  Już tego samego dnia po rozlokowaniu się młodzieży w domkach noclegowych rozpoczęły się zajęcia integracyjne w szkole. Poszczególne grupy  polskich i węgierskich uczniów brały udział w quizach tematycznych zdobywając punkty dla swoich grup, później w kręgielni odbyły się zawody bowlingowe. Wieczór zakończył się sympatycznie w pizzerii  podsumowaniem zajęć i nauką liczb po węgiersku.

Dzień 2

Tego dnia zorganizowana została dla nas wycieczka do centrum  wspinaczkowego. Mieliśmy okazję sprawdzić się (niektórzy pierwszy raz) na wysokościach w parku linowym i na tyrolce. Po południu odwiedziliśmy Park Ökocentrum w miejscowości Tisza. Tam  zapoznaliśmy  się z zasobami naturalnymi rzek i jezior  na Węgrzech. Ciekawą atrakcją była przejażdżka łodzią po rzece Tisza. Wieczorem omawialiśmy firmowe sprawy.

Dzień 3

W tym dniu zajęcia odbywały się głównie w węgierskiej szkole. Mieliśmy prelekcję na temat działania młodzieżowych przedsiębiorstw na Węgrzech. Podczas prezentacji multimedialnej mogliśmy obejrzeć przykłady innych działających przedsiębiorstw. Następnie wspólnie z węgierską młodzieżą tworzyliśmy i dekorowaliśmy stoiska z produktami poszczególnych firm. Powstały 3 firmy polsko-węgierskie : ,,Sweet Home”, ,,Green Land” i  ,,Friends-Mix” . Każda z firm zajmuje się inną branżą. „Sweet Home”-  to przede wszystkim miody, ceramika użytkowa i ozdobna, pszczoły – zawieszki, misie- Przytulanki, ale też fartuszki kuchenne wykonane z dżinsu i ze ściereczek kuchennych. Na koniec  zajęć  firmy prezentowały  swoje stoiska.  Po południu odbyły się zawody różnych dyscyplin sportowych. Była  siatkówka i  badminton oraz szachy.

Dzień 4

W czwartek pojechaliśmy do miejscowości Szolnok. Tam zwiedziliśmy muzeum lotnictwa ,,Reptar’’. Mieliśmy okazje przyjrzeć się z bliska starym i nowym maszynom latającym.  Skorzystaliśmy również  z atrakcji w postaci kina 3D –  lotu szybowcem nad Szolnokiem oraz  symulacji skoku ze spadochronem. Muzeum zrobiło na nas ogromne wrażenie. Po południu odbywały się zajęcia w grupach. Tym razem gimnazjum z Kisujszallas przygotowało dla nas różne ćwiczenia w swoich murach. Grupy rywalizowały między sobą zdobywając punkty dla swojej drużyny. Mieliśmy okazję nauczyć się między innymi strzelać z łuku. Wieczorem odbywały się integracyjne zajęcia polsko – węgierskie.  Dyskutowaliśmy na temat marketingu firmy ,,Sweet Home” podczas sobotniego  kiermaszu.

Dzień 5

Dzień przed planowanym kiermaszem  poszczególne firmy przygotowywały stoiska, ustalaliśmy ceny oraz przygotowywaliśmy produkty oraz materiały reklamowe firm. Tego popołudnia polscy i węgierscy uczniowie podarowali sobie nawzajem prezenty okolicznościowe. Tego wieczoru mogliśmy skorzystać z przepięknych basenów termalnych i zrelaksować się  przed ważnym dniem.

Dzień 6

Podczas corocznego Święta Kiszenia Kapusty w Kisujszallas nasze firmy zaprezentowały swoje stoiska oraz produkty. Odwiedzający mieli możliwość oddać swój głos na najlepsze według nich stoisko, produkt czy logo. Wszyscy uczniowie zarówno polscy jak i węgierscy  podeszli do zadania bardzo poważnie. Rozdawaliśmy karteczki z głosami, zachęcaliśmy  do degustacji oraz do kupna naszych produktów. W międzyczasie mogliśmy obejrzeć paradę bryczek oraz przeróżne stanowiska z rzemiosłem artystycznym. Popołudniowa burza pokrzyżowała nam nieco plany. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja na której podsumowaliśmy tej część projektu. Uczniowie i koordynatorzy otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Firma ,,Sweet Home’’ zdobyła I miejsce w kategorii najlepsze stoisko, najlepsze logo oraz najlepszy produkt. Uczennica naszej szkoły Anita Kluczny zdobyła nagrodę najlepszego  przedsiębiorcy. Wieczór zakończył koncert węgierskiej grupy rockowej.

Dzień 7

Wyjazd. Po śniadaniu opuściliśmy klimatyczne miasteczko Kisujszallas i wróciliśmy pełni wrażeń, wspomnień oraz  z zawartymi nowymi znajomościami. Wyjazd ten zaliczamy do bardzo udanych. Węgierscy gospodarze zadbali o to, byśmy na każdym kroku czuli się  godnie ugoszczeni. Mamy nadzieję, że w rewanżu  równie dobrze przyjmiemy węgierską młodzież w kwietniu 2018 r.