Powrót do Erasmus+ rok 2016-2018

Podsumowanie projektu Erasmus + 2016-2018

 Projekt noszący tytuł „Od przyjaźni do wzajemnej nauki” miał na celu poznanie przez uczestników zasad działania przedsiębiorstwa. Wymiany postawiły sobie za cel integrację młodzieży i nauczycieli poprzez wspólną naukę, pracę, ale i zabawę. W projekcie wzięły udział szkoły z Węgier i z Polski – Kisujszallas (Węgry) oraz z Wilamowic, Dankowic i Pisarzowic (Polska). Wspomniane miasta są miastami partnerskimi, a szkoły współpracują ze sobą od 2008 roku. Organizujemy coroczne wymiany uczniowskie, polegające głównie na wspólnym organizowaniu czasu wolnego poprzez sport, wydarzenia kulturalne, a przede wszystkim zwiedzanie partnerskiego kraju. Projekt Erasmus+ dał nam okazję do poszerzenia naszych relacji poprzez dodanie aspektu edukacyjnego. Naszym celem była wymiana pozytywnych doświadczeń w edukacji i wychowaniu uczniów oraz możliwość wykorzystania ich w procesie edukacyjnym każdej ze szkół. Z drugiej strony, staraliśmy się polepszyć umiejętności komunikacyjne naszych uczniów, wykorzystując język angielski oraz ich wiedzę w zakresie informatyki. Szkoła w Kisujszallas prowadzi zajęcia z ekonomii i dzięki temu posiada doświadczenie w inicjowaniu i prowadzeniu przedsiębiorstw młodzieżowych. W związku z tym, węgierski partner zgodził się udostępnić go polskim szkołom oferując chęć współpracy w projekcie Erasmus+. W ramach projektu zostały stworzone trzy międzynarodowe szkolne przedsiębiorstwa przez uczniów w wieku 13-17 lat. W ciągu dwóch lat (24 miesiące) odbyły się 2 spotkania partnerów oraz 4 mobilności młodych uczestników. Ilość uczniów i mobilności została przeprowadzona zgodnie z planem. Przedsiębiorstwa były nadzorowane przez nauczycieli-koordynatorów. Uczniowie biorący udział w projekcie poznali tematykę oraz założenia projektu. Podzielili się obowiązkami jak w prawdziwej firmie. Przygotowano produkty do sprzedaży, loga dla firm, foldery oraz plakaty reklamujące. Uczniowie tworzyli listy motywacyjne oraz CV. Zostały przygotowane również banery informacyjne o projekcie. W ramach współpracy powstały 3 firmy polsko-węgierskie: ,,Honey House”, ,,Tic-Tac” i ,,Home” . Każda z firm zajmowała się inną branżą. „ Honey House” to przede wszystkim miody, ceramika użytkowa i ozdobna, „Tic-Tac” to świat zegarów, począwszy od ręcznie malowanych zegarów ściennych, a skończywszy na wszelkiego rodzaju ozdobach. Firma „Home” zajmowała się głównie sprzedażą polsko-węgierskich produktów, wyrobów z akcentem ludowym. Poszczególne firmy przygotowywały swoje stoiska, produkty, ustalały cenniki oraz tworzyły materiały reklamowe. Uczestnicy pracowali w rzeczywistych warunkach, takich jak kiermasze, targi oraz wydarzenia szkolne, podczas których zdobywali doświadczenie, angażując się w pracę zespołową. W grudniu 2016 r. młodzież z Polski uczestniczyła w pierwszym wyjeździe na Węgry. Młodzieżowe firmy podjęły współpracę. Uczestnicy brali udział w kiermaszu w Kisujszallas oraz na targach w Budapeszcie. Uczniowie mieli okazję poznać kulturę, tradycje węgierskie, zwiedzili miasta Kisujszallas, Debreczyn oraz Budapeszt. W lutym 2017 r. podczas rewizyty węgierskich uczniów polscy uczniowie i nauczyciele starali się pokazać polską gościnność oraz piękno gminy Wilamowice. Odbyły się kiermasze na targu w Wilamowicach oraz w Bielsku-Białej. We wrześniu 2017 r. odbyła się 3 wymiana. W Kisujszallas uczniowie uczestniczyli w prelekcji na temat działania młodzieżowych przedsiębiorstw na Węgrzech. Przedsiębiorstwa zdecydowały o zmianie nazw firm. Firma „Honey House” wybrała nazwę „Sweet Home” trzymając się tematu miody. „Tic-Tac” przekształcił się w „Green Land” zajmując się produktami związanymi z kwiatami. Firma „Home” miała nowy pomysł na nazwę „Friend’s Mix” czyli polsko-węgierskie produkty regionalne. Podczas Święta Kiszenia Kapusty w Kisujszallas firmy prezentowały swoje stoiska oraz produkty. Odwiedzający oddawali swój głos na najlepsze stoisko, produkt czy logo. W kwietniu 2018 roku podczas 4 wymiany partnerskiej uczniowie węgierscy odwiedzili miasto Zakopane. W szkołach odbywały się warsztaty tematyczne – ceramiczne, taneczne, decoupage’u oraz quizy z j. angielskim. Miały miejsce spotkania z ciekawymi ludźmi, którzy mają niekonwencjonalny sposób na biznes. Został zorganizowany również konkurs na folder reklamujący młodzieżową firmę. Project przyniósł uczestnikom poprawę umiejętności komunikacyjnych, umiejętności pracy w grupie. uczestnicy projektu zdobyli cenną wiedzę o biznesie, co może być dla nich wielką zaletą np. zdobycie w przyszłości lepszej pracy. Analizując wszystkie doświadczenia projektu partnerzy wykorzystali założenia projektu w swoich programach edukacyjnych. Nauczyciele zdobyli nowe doświadczenia, które mogą wprowadzić na przedmiotach w swoich szkołach. Dostęp do profesjonalnego materiału dla zainteresowanych nauczycieli oraz uczniów jest umożliwiony za pośrednictwem strony internetowej projektu. W tym okresie nawiązało się wiele nowych przyjaźni. Nauczyciele i uczniowie nadal kontaktują się przez portale społecznościowe.